Crochet Along 2015

maandag 28 januari 2013

Granny-plaid

Tussen het haken van de granny's door eindelijk mijn plaid afgehaakt.
De blokken lagen al een tijdje klaar, afgewerkt en wel, maar de moed ontbrak om er aan te beginnen.

Na een poosje werken zag hij er zo uit......... Nog zonder rand en misschien toch niet in verhouding.....


dus...........

er nog 2 rijen aangehaakt en er een rand rondgehaakt.



De plaid is gehaakt met 4 kleuren Royal (van Zeeman): zwart, wit, grijs en paars.~
Haaknaald 5 (kan ook met 4, ligt eraan hoe strak je haakt).
De blokken zijn met vasten (aan de voorkant) aan elkaar gehaakt.

Grootte: 240 x 160 cm

Nodig: ca. 30 bollen (27 voor de granny’s, 3 voor de rand).

Kosten: ca. 30 euro (totaal)

Lekker warm hoor, 's avonds op de bank!

Patroon:
Haak 6 lossen en sluit deze met een hv tot een ring.
Toer 1: Haak 3 lossen (= 1e stokje) en 2 stokjes, 1 losse, 3 stokjes, 1 losse enz tot je 6 groepjes van 3 lossen hebt. Sluit de toer door een hv in de 3e losse van het 1e stokje. Hecht af.

Toer 2: Hecht aan met nieuwe kleur tussen 2 stokjesgroepen en haak hier 3 lossen (= 1e stokje), 2 stokjes, 1 losse en 3 stokjes. Dan 1 losse en tussen de volgende stokjesgroepen haak je *3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes en dan weer een losse.. Herhaal vanaf  *. Je krijgt dan 12 x 3 stokjes, sluit de toer. Hecht af.

Toer 2: Hecht aan met nieuwe kleur tussen 2 stokjesgroepen en haak 3 lossen (=1stokje), 2 stokjes, dan 1 losse, 3 stokjes tussen de volgende stokjesgroep. Ga zo door tot eind en je hebt dan 12 stokjesgroepen. Sluit de toer. Hecht af.

Toer 3: Hecht aan met nieuwe kleur: Haak tussen 2 stokjesgroepen 3 lossen (= 1 stokje), 2 stokjes 3 lossen 3 stokjes (= hoek), dan tussen volgende stokjesgroep 3 stokjes (2x), dan weer een hoek (3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes), dan weer 3 stokjes tussen volgende stokjesgroep (2x), dan in volgende stokjesgroep weer een hoek, enz. tot eind. Sluit toer en hecht af.

Toer 4: ga met hv naar de eerstvolgende lossenruimte en haak hierin een hoek op dezelfde manier als vorige toer, dan tussen volgende stokjesgroep 3 stokjes enz. In elke hoek van vorige toer haak je weer een hoek.
Tot eind, sluit toer en hecht af.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is!

9 opmerkingen:

  1. Hoewel de granny donker is, vind ik hem toch heel fris.
    Wat is jouw ervaring met Zeeman Royal? Blijft het mooi na het wassen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jolanda, ik vind deze plaid geweldig! Ik heb dan ook precies gedaan wat u zegt, heb de wol gekocht bij zeeman, heb een haaknaald gekocht in 3 .5 maar nu ontbreekt er nog 1 ding,,,,,,,, het patroon. Ik heb al een boek met granny square patronen maar elke keer zie ik dat deze bloem anders is. Ik ben er echt alleen mee bezig. Kunt u mij helpen ? Groeten Ellemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ellemieke, ik wil je wel helpen maar kan je niet bereiken. Wil je een mailadres achterlaten aub

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jolanda, dank je wel. Top ! Ik ga beginnen met het project. Ik ben echt superblij met het patroon (ellemieke.arjan@quicknet.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Precies waar ik naar op zoek was! Bedankt voor het delen! Regina uit Maastricht:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi plaid. Heb je de de granny's aan elkaar gejhaakt of genaait? Groeten van Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat maak jij een mooie dingen zeg!! Deze heb ik gepind, heel mooi en een duidelijk patroon. dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vraagje... je hebt het over 30 bollen maar heb je ook de hoeveelheid bollen per kleur? Zwart lijkt me nl meer nodig dan de rest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. echt, werkelijk waar, geen idee meer... toen schreef ik nog niet alles op ;)

      Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!