Crochet Along 2015

vrijdag 1 april 2016

Mix 'n Match Crochet ALong 2016 - week 13


Als je er over nadenkt zijn we nu dus al op 1/3 van de deken... 
week 39 en 40 gaan nl. de rand vormen......
Vandaag maken we een eind aan het subpatroon en beginnen we met een nieuw patroon.
Deze keer gaan we bezemsteelhaken, maar dan zonder bezemsteel ;)
Klinkt spannend , niet?

When you think about it we're now at 1/3 of the afghan....
weeks 39 and 30 are all about the edge, so....
Today we're finishing the subpatterns and we're making a start with a new pattern.
This time broomstichcrochet, only without the broomstick ;)
Sounds exciting, doesn't it?

Maar voordat we daaraan beginnen wil ik het tóch eerst nog even hebben over de zijkanten van de dekens...... ik lees (helaas) veel over zijkanten met inhammen en uitpuilingen ;(
Zoals vermeldt in het Allerhande-bestand kán het zijn dat sommige steken/patronen trekken of lubberen en daarom kán het voorkomen dat je beter van haaknaald kunt wisselen.
Wij hebben dat (natuurlijk) ook wel eens ondervonden bij sommige steken en geven daar zeker aan dat je beter een andere haaknaald kunt pakken. Echter, doordat iedereen anders haakt zal de één vaker van naald moeten wisselen dan de ander. En sommigen vinden dat vervelend. Helaas ontkom je daar  (bijna) niet aan wanneer je een deken maakt met zoveel verschillende steken als wij hebben in deze deken. Sommigen worden er moedeloos van, haken en weer achteruithaken.... Snap ik! Maar wanneer ik lees dat mensen pas na week 12 hun deken eens op de grond of op de tafel leggen en er dan dus achterkomen dat hun deken bijv. taps toeloopt........ Mensen, kijk elke week eens kritisch naar je werk, of desnoods na elke toer... scheelt een hoop frustratie en veel uithaalwerk.
Als het een troost kan zijn....een paar toeren vasten als 1e rand trekt weer veel goed ;)  en anders is er nog het foefje van de de halvevastentoer waarop je dan daarna de uiteindelijke rand haakt.
maar ik loop op de zaken vooruit. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: geef niet meteen op als de zijkanten wat hobbelig zijn!

Before we start with that, I want to point out about the sides of the afghan.... I read (unfortunately) about wobbly sides a lot ;(
As said in the Miscellanous Remarks-file it cán appear some patterns are pulling or stretching and therefore it can be better to switch to a different needle-size.
Of course we have had that too and that's why we point it out in the description. Saying that...everyone had a different hand of crocheting so one has it and one does not.... Some people don't like it to switch needles but I'm afraid you can't avoid it when crocheting a afghan with this many different patterns as we do. Some of you are getting tired of it, crocheting and crocheting backwards again. I'll get that!
When I read about people laying their work on the ground or on the table for the first time after week 12 and then found out it is off... Dear crocheteers, after every week or after every row.... look at your work...much less frustration and frogging out large parts... only just a few rows.
For comfort ;) crocheting a few rounds of sc's as first edge will make it go straight(er) again...and if that doesn't work there's alway the trick with the slst on top of the wobbly edges, on which you crochet the edge. But I'm way ahead now. What I meant to say is....don't give up to soon!

Dus..... laten we verder gaan met week 13.....Stokjes, dubbele stokjes, vasten en lussen ophalen. Daar komt het op neer deze week. Het wordt een weekend met prachtig lenteweer, geniet ervan en af en toe een beetje haken...Prettig weekend!

So... let's continue with week 13. Tr's, dc's, sc's and pulling up loops. That's it for this week ;)
Have fun and have a great weekend, with some crocheting every now and then.


HIER vind je de beschrijving van week 13
HERE you'll find the pattern for week 13.





14 opmerkingen:

  1. Wat een leuke speciale steek alweer... nooit eerder gedaan of gezien en een echte luxe met het filmpje erbij!

    Weeral eens een dikke merci... het blijft spannend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze steek ziet er leuk uit. Net als Annie heb ik deze nog niet eerder gezien en gehaakt. Ik heb er zin in. En ach, de deken blijft mensenwerk. Een beetje een golfje aan de zijkanten los ik bij het haken van de rand wel weer op.
    Dank je voor het nieuwe patroon.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat het filmpje erbij zit! Tjonge hij is lastig, maar zo leuk om weer wat nieuws te leren. Elke week weer genieten 👍👌

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig weer die nieuwe steek.
    Hoe weet ik wanneer ik een andere naald moet nemen? Zonder dat u het erbij vermeld?

    Vr groet,
    Hermien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat zie je als je kritisch naar je werk kijkt....plat neerleggen en als het trekt een grotere naald, als het lubbert een kleinere

      Verwijderen
    2. dat zie je als je kritisch naar je werk kijkt....plat neerleggen en als het trekt een grotere naald, als het lubbert een kleinere

      Verwijderen
  5. Leuke uitdagende steek!! Ik begreep even niet wat jullie met de ' cirkel' bedoelde dus was blij met het filmpje.
    Nog even over de ongelijke buitenranden. ....vooral niet te strak haken. En het is tenslotte handwerk��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. M'n zus heeft me aangestoken. Ben heel enthousiast, maar voordat ik begin heb ik nog een vraag.
    In allerhande staat: onze dekens zijn 180 x 135 cm geworden.
    Is dit exclusief of inclusief rand? Als het inclusief is, hoe breed is dan de rand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inclusioef.....en het is maar een smal randje. Je kunt, als je dat wilt, er altijd een andere rand aan haken

      Verwijderen
    2. inclusioef.....en het is maar een smal randje. Je kunt, als je dat wilt, er altijd een andere rand aan haken

      Verwijderen
  7. Hallo jolanda, ik kan van deze deken niets meer downloaden vanaf week 12.
    Kun je me helpen, ik kan nu niet verder, groet, ellen van loo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel raar.... er is niks veranderd en ik upload vanaf dezelfde plek als altijd.... ik krijg ze overigens via de blog wel te zien... en ik heb nog geen andere klachten gekregen.... misschien je cookies eens verwijderen of je geschiedenis eens verwijderen. Het kan zijn dat het daardoor blokkeert. Andere oplossing is de bestanden downloaden via de fb groep

      Verwijderen
    2. Ik heb iemand anders even laten checken en de weken die hij probeerde te downloaden doen het gewoon, week 17, 23 en 27....

      Verwijderen
    3. Jolanda, dankjewel voor je antwoord.
      Ik ga het proberen.
      Geniet namelijk heel erg van de patronen.
      Om dat te laten weten was ook al moeilijk.
      Ach, oude mensen en internet, niet eenvoudig allemaal.
      Nogmaals bedankt voor de moeite, groetjes, ellen

      Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!