Crochet Along 2015

vrijdag 24 oktober 2014

Crochet Along rand 1



EIN-DE-LIJK!!!

We zijn toe aan de rand....
tenminste.... als je al bent bijgehaakt!

Op de groep heb ik al veel dekens voorbij zien komen
die inmiddels klaar zijn voor de rand.

Dus.........
de rand.

Velen zijn benieuwd naar de rand.
Ik kan alvast verklappen dat de rand strak en smal wordt.....

Maar we beginnen bij het begin,
Eerst maar eens een basisrandje maken.

Gewoon....  simpel....
een randje vasten.
Dat randje gaat natuurlijk wel langs alle vier de zijden van de deken.
En als jouw deken 2 meter lang is en zo'n 140 cm breed, dan heb je toch
nog een aardig eindje te haken.

In het bestand staat aangegeven hoe je een mooie verdeling kunt maken.
Op de boven- en onderkant is dat niet zo moeilijk.
Je haakt gewoon net zoveel vasten als dat je steken had.
Ik haakte mijn steken wel tussen de steken langs de opzetrand,
Dat gaat net wat makkelijk dan in de steken steken.
De bovenkant is natuurlijk makkelijk, daar steek je gewoon in de steken.
De zijkanten wordt al wat ingewikkelder.
Je hebt immers te maken met verschillende steken.
Haak een stukje vasten volgens de aangegeven beschrijving en kijk dan even kritisch
naar het gehaakte stuk.
Lubbert het? Dan moet je minder steken maken, bijv in een stokje maar 2 vasten, 
in een half stokje en een vaste maar 1 vaste.
Trekt het te strak, dan wat meer steken maken.

Ik weet het....tellen is niet het meest favoriete klusje van sommigen,
maar om mooie gelijke zijkanten te krijgen zou ik, na het haken 
van 1 zijkant, de steken tellen en dan aan de andere zijkant
(ongeveer) evenveel steken maken.

Om dat dan weer netjes te krijgen zou je de ene zijkant bijv in 2-en of in 4-en 
kunnen delen.... zet daar een steekmarkeerder en tel de steken.
Je kunt dan aan de andere zijkant op dezelfde plaats een steekmarkeerder
zetten (bijv aan de bovenkant van een catherine's wheel)
en zo kun je verdeeld over dat stuk evenveel steken maken dan aan de andere kant.
(Da's makkelijker dan in 1 keer steken tellen, om te voorkomen dat je in het laatste stukje
ineens nog veel steken moet haken om aan je aantal te komen.)

Ik weet het... vasten haken is nu niet meteen het meest spannende steekje,
maar..... het is een compacte steek en daardoor trekken de randen recht(er).
Dus..... haak maar gewoon een toertje vasten ;) ;)


HIER vind je de beschrijving van rand 1.

Succes!



3 opmerkingen:

  1. De laatste loodjes zijn vaak niet de makkelijkste. Fijn dat je al wat tips meegeeft. Dank je voor het patroon.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn deken is inmiddels af ook de rand [Heb even gegoogld i.v.m. de komst van ons 3de kleinkind die elk moment geboren kan worden.] De rand is goed te doen zijn wel hele einden ha ha. Jolanda bedankt voor de patronen elke week volgend jaar doe ik zeker weer mee. Gr. Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Jolanda voor de tips van de eerste toer van de rand.en ben benieuwd naar het project van volgend jaar tot op de beurs groeten van Ans

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!