Crochet Along 2015

vrijdag 5 december 2014

Eindelijk....het begin van de Crochet Along 2015

Wat een enthousiaste reacties zijn er gekomen op ons bericht dat wij ook in 2015 weer een Crochet Along gaan opzetten. 
De vragen over garen en benodigdheden beginnen daarmee ook te komen. En zeker ook dé vraag: Hoe ziet de deken voor 2015 er uit? Wat gaan we haken?   
Zoals eerder al is gemeld wordt het een deken, maar dan net iets anders ;-)
We gaan nl. een giga-grote-granny square haken.



Dat houdt in dat we beginnen met het haken van een granny en daaromheen 
komen dan verschillende steken en randen.
Het wordt dus een vierkante deken!
We hopen een leuk patroon te hebben samengesteld met 
verschillende steken en patronen.
Onze inspiratie: blogs, boeken, Pinterest en andere plekken op het www!

Naar alle waarschijnlijkheid zal de Crochet Along ongeveer 40 weken gaan duren.
Net als de Crochet Along 2014 is ook dit weer een leuk project om "erbij" te doen, enkele toeren per week. 
We beginnen op vrijdag 2 januari 2015.
Dus het wordt tijd om je te gaan voorbereiden!! WELK garen heb je nodig?
Wij vinden dat hierbij een persoonlijke voorkeur de hoofdrol speelt.
Wat vind jij lekker en fijn haken? Welk garen past binnen jouw budget?
Wij hebben de Crochet Along gehaakt met Bravo van SMC en Durable Coral.
Voor een speels effect wordt bij beide dekens nog 
een glittergaren gebruikt, Miracle van SMC.
Daarmee komen we meteen op de vraag: HOEVEEL garen heb je nodig? 
Tertia haakt de Crochet Along met katoen: Durable Coral (125 meter per 50 gr) en Miracle (145 meter per 50 gr).  Om te weten welke kleuren zij gebruikt... kijk even op haar blog ;) 
Ik haak de Crochet Along met acryl: Bravo SMC (131 meter per 50 gr) en Miracle SMC (145 meter per 50 gr). Ik gebruik de Bravo-kleuren heather (8197), ecru (8200), oatmeal (8267), petrol (8308), beige (8312), lagoon (8324), ocean blue (8328), turqoise (8193) en teal (8195) en van Miracle goud (22) en jeansblauw (50). Ik ga in totaal ongeveer 45 bollen gebruiken.
Maar natuurlijk mag je ook zelf je kleuren kiezen, het wordt immers jouw deken. 
De grootte van de deken is afhankelijk van de gebruikte garens en haaknaald, en natuurlijk je hand van haken.
De deken, gemaakt van Durable en Miracle, met haaknaald 3 , wordt ongeveer 130 x 130 cm. Een lekker bankdekentje dus.
De deken, gemaakt van Bravo en Miracle, met haaknaald 4, wordt ongeveer 190 x 190 cm. Kan dus dienen als beddensprei.
LET OP: de aangegeven maten zijn richtlijnen. Zoals eerder gemeld is het ook zeer afhankelijk van het garen dat je gebruikt, de haaknaald en je hand van haken. 
De beide voorbeelddekens zijn hetzelfde, alleen de granny in het midden en de buitenrand zijn anders.
Dit betekent dat jullie kunnen kiezen welke granny, en later welke rand, je wilt haken.
Zo hopen we voor elk wat wils te hebben gemaakt. 
Je kunt natuurlijk ook beslissen een andere granny te haken. 
Dan moet je rekening houden met het aantal steken waarmee we beginnen om de uiteindelijke toeren (of randen) te haken.
Zo ook met de rand. 
Om te berekenen hoeveel garen je van een andere soort/ander merk nodig hebt, reken je het totale aantal benodigde meters uit, om dit getal vervolgens te delen door het aantal meters dat op de alternatieve bol garen zit. 
Natuurlijk kun je niet haken zonder haaknaald. Misschien is het raadzaam een extra haaknaald bij de hand te hebben die een half maatje groter en/of kleiner is dan je “normale” haaknaald.
Dit kan handig zijn als blijkt dat een bepaalde steek een beetje trekt of te wijd wordt.
Kijk op de wikkel van je bol wat het advies is!
Er “moet” veel geteld worden……dus markeerders o.i.d. is erg fijn om bij de hand te hebben. 
Succes met het zoeken en vinden van je garen en veel plezier met alle voorbereidingen!
HIER vind je het voorbereidingsfile, voor het geval je het wilt opslaan.

LET OP dit is nog niet de complete deken, maar geeft wel de indruk hoe de Crochet Along 2015 eruit gaat zien. Er wordt dus nog een stukje aangehaakt ;)

EDIT 2: voor wie het complete aantal bollen per kleur zoekt... klik op de link net hierboven... maar voor de volledigheid hier nog even

Tertia haakt de Crochet Along met katoen: Durable Coral (125 meter per 50 gr) en Miracle (145 meter per 50 gr). Zij gebruikt de Coral-kleuren: 232, 4x 241, 6x 304, 3x 338, 3x 342, 2x 386, 4x 2146, 5x 2194, 3x 2216, 4x 2218, 2x De door Tertia gebruikte Miracle-kleuren zijn goud (22), oranje (25), pink (36), grasgroen (70) en limoen (71), van elke kleur 1 bolletje. Zij heeft totaal 41 bollen gebruikt. 
Jolanda haakt de Crochet Along met acryl: Bravo SMC (131 meter per 50 gr) en Miracle (145 meter per 50 gr). Zij gebruikt de Bravo-kleuren: light brown heather (8197), 5x ecru (8200), 11x oatmeal (8267), 4x petrol (8308), 2x beige (8312), 2x lagoon (8324), 6x ocean blue (8328), 3x turqoise (8193), 3x teal (8195), 4x De door Jolanda gebruikte Miracle-kleuren zijn goud (22) en jeansblauw (50), van elke kleur 3 bolletjes Zij heeft totaal 46 bollen gebruikt.

28 opmerkingen:

  1. Ik twijfel nog steeds of ik ook dit jaar weer mee doe. Maar de verleiding wordt nu toch wel het groot...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk sinterklaascadeau om dit vandaag online te zetten. Ik heb er helemaal zin in. Alleen moet ik nog 3 cal 2014 dekens afmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee / patroon weer.
    Ook ik wil weer meedoen maar begin in Januari aan de cal deken van knotten.
    Odat wij onze slaapkamer in juni gaan vernieuwen en ik mijn deken / sprei wel wil matchen met onze nieuwe spullen, zal ik hier pas halverwege juni aan gaan beginnen.
    De benodigdheden voor deze deken / sprei kan ik dan wel voor mijn verjaardag vragen.
    Een onwijs mooi verjaardags cadeau waar ik lange tijd aan kan werken en trota op kan zijn als het af is. Alvast heel veel plezier voor degenen die hier al wel in januari aan zullen beginnen. Enne, ook heel veel succes.
    Groet,
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk leuk leuk! Kan niet wachten! Nu heerlijk gaan nadenken over de kleurtjes....
    Dank jullie wel opnieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het was een hele bevalling , maar wat is ie mooi ..... heb er zin in , maar eerst al mijn UFO's nog even afmaken voor het nieuwe jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk weer.
    Ik heb genoten van de deken van afgelopen jaar, het haken was leuk en het cadeau geven was ook leuk.
    Zie mijn kerstverhaal.
    Jolanda en Tertia, dank je wel voor al het werk van de deken 2014 en 2015.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super leuk weer gedaan dames

    Ik doe zeker weer mee op naar 2 januari

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil graag meedoen, maar ben in de war over de wol. Als ik het goed heb, zitten in de ene deken 15 kleuren, en in de andere 11. Mag je zelf kiezen hoeveel kleuren je gebruikt? Heb je een gelijk aantal bollen wol nodig per kleur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je mag, zoals gezegd, zelf kiezen met wat je gaat haken en met hoeveel kleuren.. helemaal zoals jij het zelf wilt.... precieze aantal bollen per kleur kunnen we nog niet geven want de dekens zijn nog niet helemaal af.

      Verwijderen
  9. Ik neem aan dat jullie ook gaan vertellen hoeveel garen jullie precies gebruikt hebben? Ik vind de blauwe versie zo mooi, dat ik eigenlijk geen ander garen wil gebruiken, maar het zou dan natuurlijk mooi zijn om te weten hoeveel bolletjes per kleur we nodig hebben!
    Maar echt super hoor! Ik doe graag mee in januari!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met 45 bolletjes katoen wordt het best een kostbare deken ( toch minstens 2 euro per stuk). Ziet er wel weer geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je kunt zelf kiezen welk garen je gaat gebruiken, dus je kunt ook iets zoeken wat binnen je budget past.

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige deken weer! Ik ga zeker weten meedoen =)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Hoi,
    Zijn 40 of 45 bollen garen van 50 gram niet erg veel in vergelijking met de crochet along van 2014. Toen hadden we namelijk maar 11 bollen, wel van 100 gram, maar dan kom je toch nog maar op 22 bollen. Het scheelt namelijk volgens mijn berekeningen nu ook bijna 2000 lengte meters toch!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bollen die we nu gebruiken hebben maar 50 gram en minder meters per bol. Daar zit het verschil in. Plus dat de blauwe deken groter wordt. In de nieuwe deken zitten ook een paar steken die behoorlijk garen "vreten".

      Verwijderen
  13. Hallo,

    Ben niet zo bedreven met dit alles, vandaar ook even de naam anoniem. Heb geen idee hoe dit anders moet.Maar dat terzijde.
    Sinds een paar weken weer volop aan het haken geslagen en via via op deze site terecht gekomen,ik wil graag mee doen, maar ik heb geen idee hoeveel bollen ik moet kopen van een bepaalde kleur. Ik ga voor de blauwe.
    Ik wacht met spanning, en hoop op een antwoord zodat ik het kan gaan bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het precieze aantal bollen per kleur kunnen we nog niet geven want de dekens zijn nog niet helemaal af. Zodra dat bekend is communiceren we dat zeker op de blogs, de groep en de fb-pagina.

      Verwijderen
  14. Hallo, vraagje.... Komt het verschil in afmeting door de woldikte? Of zitten er meer toeren in de blauwe deken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. woldikte en grotere haaknaald... evenveel toeren in beide dekens, alleen de rand kan afwijken (daar zijn we bijna ;) )

      Verwijderen
  15. Hey,

    Ik wil op de valreep nog graag de wolletjes bestellen om mee te gaan doen. Ik wil graag de blauwe deken gaan haken, net als jij. Maar heb je van elke kleur evenveel bolletjes nodig???? Ongeveer. Als je het nog niet weet is het ook goed, maar ik zou het vandaag of morgen graag willen bestellen en weet het liefste hoeveel ik er ongeveer voor nodig heb :-) Ik hoor graag van je terug. Een fijn weekend en alvast een fijne jaarwisseling!!! :-D

    Lieve haakgroetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog geen idee want de dekens zijn nog niet klaar. Ik ga ook geen gokje doen.... daar ga ik mn vingers niet aan branden. Ik kan alleen zeggen dat je meer ecru gebruikt dan de andere kleuren.... dat zie je ook zelf als je goed naar de foto kijkt ;)

      Verwijderen
  16. hoi hoi
    zo mijn eerste is gemaakt als proef dat ging al lekker maar
    als jullie al weten hoe groot de deken is weet je nu ook misschien hoeveel bolletjes van 1 kleur als je moet bestellen is het wel makkelijk om dat te weten
    1 bolletje meer of minder maak niet uit maar tekort komen vind ik niet leuk
    ik ga ook voor de blauwe alvast bedankt groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Jolanda,

    Wat heb ik genoten vorige week zaterdag van de meet en greet.
    Door jullie gesprek heb ik nog meer zin om creatief bezig te zijn.

    Zeker tot later,

    Lieve vanuit Sleidinge ( België)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. waardoor word de blauw beige deken groter heeft die meer randen komt het door het garen of omdat met grotere haaknaald word gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel leuk om te lezen hoor en zo word je nog is een stuk wijzer ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben helemaal bij week 30 ging lekker snel, maar merk dat ik een foutje heb 1 rand heb ik 2 h.st. te kort, maar kan de fout nergens vinden hihi voor het eerst een smokkel, maar heb tot nu toe erg genoten, bedankt, ben erg benieuwd naar de rand

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!