Crochet Along 2015

vrijdag 13 februari 2015

Crochet Along 2015 - week 7


Een nieuwe week - nieuwe kansen!
Deze week weer een nieuwe steek, tenminste... dat was het voor mij wel. 
Ik had m nog nooit gehaakt....
wij noemen 'm voor het gemak maar "de wokkel", een steek met draaien en keren.

En daarmee wil ik even iets zeggen over het feit dat er 
veel gesproken wordt over het draaien van de de middengranny....
Allereerst draait de middengranny niet, 
de andere toeren draaien eromheen ;) 
want je granny was er eerst, en die was mooi en recht!

Er is al veel gegist en nagedacht over wat de oorzaak hiervan  is.
De één zegt dat het aan het garen ligt, 
want "bij die van katoen heb ik het niet, en bij die van acryl wel"
Een ander denkt dat het aan de kruissteek ligt... 
maar dat is onwaarheid gebleken nadat iemand 
haar deken-in-wording liet zien 
die de kruissteek had vervangen voor een andere steek. 
Ook daar bleek een draaiing zichtbaar.
Weer een ander zegt dat het aan de hand van haken ligt, 
maar iemand anders zei dat ze altijd zeer regelmatig 
haakwerk had en ook bij haar zat een draaiing....
En gelukkig..... er zijn ook veel mensen waarbij helemaal geen draaiing is te zien.
En dan is er nog een groep mensen die zeggen:
"bij mij draait het... nou èn.... als de deken over me heen ligt, 
ligt ie ook niet strak en bobbelt en draait het ook."

En kun je het echt niet aanzien... 
verander het patroon naar wat jij denkt dat goed is... meer of minder steken in de hoeken,
met verschillende haaknaalden werken, een andere steek..... doe ermee wat je wilt...
Vind je het echt 3xniks?
Haal het dan uit en maak iets anders van je bollen wol, 
want doorgaan met iets waar je niet echt achter staat, is gedoemd te mislukken!
Om maar niet te spreken van alle negativiteit, die de opmerkingen erover,
 overbrengen naar anderen, 
die misschien nog gaan beginnen.
Die hebben meteen al een soort van drempel..... misschien ten onrechte.

En zo komen we bij "de wokkel" van deze week.
Iemand zei: "het haakwerk draait bij mij ook... 
't is handwerk en dan mag dat toch? 
En trouwens... een wokkel is ook gedraaid... én erg lekker!"
(zonder dat zij overigens wist dat er ook een "wokkel" gehaakt ging worden ;) )

Daar sluit ik me bij aan.... 
hoewel mijn dekens (nog) niet een draaiing vertonen (of je moet er een liniaal naast leggen) ...gedraaid of niet: 't is en blijft handwerk!

Genoeg hierover... over tot de orde van deze week ;)

Ook deze week is het weer goed lezen geblazen... 
de steek is echt niet moeilijk maar je moet even de slag te pakken krijgen!

HIER vind je de beschrijving van week 7.

Veel succes en plezier!!








30 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je hier wel downloaden en bij Tertia niet??

      Verwijderen
    2. hier wel maar niet bij Tertia, mischien omdat ik nog geen lid ben van de groep

      Verwijderen
    3. Nee... hier heeft de groep niks mee te maken... staat er los van

      Verwijderen
  2. dankjewl voor het patroon, op de blog van tertia kreeg ik een foutmelding en kon het patroon daar ook niet downlaoden.
    Wat het scheeftrekken betreft, volgens mij komt dat omdat we steeds in dezelfde richting haken en ons werk niet draaien zoals bij een rechthoekige deken. daarom ga ik bij alle toeren die uit gewone stokjes bestaan mijn werk draaien en in de andere richting haken en zien of dit het scheeftrekken kan voorkomen. Of je kan ook na elke toer je werk gaan keren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij dat ik niet op facebook zit! Trek je niets aan van die negatieve opmerkingen, het is zoals je zegt helemaal vrijblijvend om mee te doen. Als het je niet zint, kun je beter wat anders doen. Onbegrijpelijk ook waar mensen het lef vandaan halen voor iets dat ze zomaar voor niets kunnen krijgen. Bedankt voor al jullie werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het patroon er weer is....... Ik heb mijn deken na week 5 in de eucalan gewassen en opgespannen, mooi recht , ik blij ! na het haken van week 6 zie ik hem weer een beetje scheeftrekken, jammer dan.....echt handwerk zullen we maar denken !
    Klopt het dat ik bij deze week een regel uit de laatste toer mis ? er staan haak van * opnieuw maar ik zie geen * staan.
    Enne laat je niet gek maken door al die berichtjes op FB er zijn meer mensen die meehaken die nooit ergens iets posten en superblij met jullie inspanningen zijn dus meiden...............ga zo door >)
    Groetjes Marle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. staat er wel hoor...... ik kan helaas geen foto toevoegen hier.... vorige bladzijde rand 17 5e regel na (foto 10)......

      Verwijderen
    2. Tjonge....gevalletje Specsaver zullen we maar denken !! helemaal overheen gelezen , sorry dat ik je er lastig mee viel maar bedankt voor je snelle antwoord
      Groetjes Marle

      Verwijderen
  5. M&M geweldig dat we weer kunnen downloaden. Ik merk niets van scheef trekken.
    Ik ben er met twee bezig. Helemaal geweldig. Eén van allemaal resten wordt ook héél leuk. Groeten van een tevreden deelnemer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat het technische gedoe weer in orde is.
    Dank jullie wel voor al het werk dat jullie verzetten om ons te voorzien van een patroon!!!! Ik geniet ontzettend van het haken aan deze (en de vorige) deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jolanda der Weduwe13 februari 2015 om 12:32

    Spannend om deze wokkel te gaan haken, ik ben een beginnend haakster, moest alles nog leren, maar jullie beschrijven het zo goed, dat ik het kan volgen, ik leer er zoveel van en vind het zo leuk om te doen, fantastisch, bedankt hoor !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke steek! Ik haak al zo'n 45 jaar, maar deze steek kende ik nog niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ben net begonnen aan de wokkeltoer, wat een leuke steek om te haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze steek had ik ook nog nooit gezien, lijkt me ook mooi als rand aan een stola o.i.d. Bedankt voor de mooie en duidelijk geschreven steken. Bij mij trekken ze niet scheef, en ik ben met drie dekens bezig, met wol van de Wibra. Ik zie al weer uit naar de volgende week!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bedankt weer dames
    als ik klaar ben span ik mijn werk elke x en blijft zo liggen tot de volgende vrijdag
    en geen last van scheef of draaien t werkt super ik haak ook met acryl

    grtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Elke dag gaat de zon voor niks op en sinds ruim een jaar worden we elke week voor niets verrast door een zonnig haakwerkje waar ik althans elke keer weer vrolijk van word. Wat valt er dan te mopperen? Niemand is toch verplicht? Ik heb grote bewondering voor jullie, voor al het werk, voor de mooie lay-out, voor jullie geduld. En voor het mooie haakwerk. Hartelijk dank. Ben wel blij dat deze leuke steek niet aan het eind van de deken komt ;)
    hartelijke groet uit een mooi besneeuwd land,
    Tineke uit Oostenrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik geniet enorm en kijk uit naar de vrijdag, ben elke keer nieuwsgierig.
    Ik word steeds verliefder op mijn creatie.............
    DANK JE WEL VOOR DE INSPIRATIE !!!
    lieve groet, Monique Wilbrink

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Jolanda en Tertia,
    Heel erg bedankt voor het wekelijkse patroon. Wij, mijn schoonzus en ik, beleven er veel plezier aan. Wilde ik jullie even laten weten. Nogmaals dank.
    Gr. Klaasje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag lieve dames, bedankt voor het mooie haakpatroon iedere week weer! Hier alleen maar positieve gevoelens! En ook nog eens een "recht" werkstuk. Ik heb echter wel een vraagje: moet ik in de laatste toer 2 steken in 1 doen of niet. Ik heb het niet gedaan en mijn aantal steken klopt. Maar.... Twijfel twijfel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja in principe "moet" je de laatste 2 steken in 1 steek doen... maar heb je t niet gedaan en kom je wel op je goede aantal steken... .gewoon lekker laten zitten!

      Verwijderen
    2. Dank je. Ik laat het zo! En nu week 8! Zin in.

      Verwijderen
    3. Dank je. Ik laat het zo! En nu week 8! Zin in.

      Verwijderen
  16. Hi Hi het bovenstaande bericht is van mij! Ilse, vrouw van ....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!